Verzendverpakkingen zijn meer dan alleen functioneel. De verzendverpakking leent zich namelijk ook om uw marketing te ondersteunen. Zorgt u voor een bijzondere verzendverpakkingverpakking, dan is de kans aanzienlijk dat u hierdoor de klantbeleving positief beïnvloedt. Daarnaast zorgt een goedeverzendverpakking voor herkenbaarheid. De klant krijgt daardoor bijvoorbeeld het gevoel dat hij een cadeautje uitpakt.

Als een pakket wordt bezorgd of een envelop op de mat valt, weet u vaak niet meteen van wie die afkomstig zijn. Het is dan ook de vraag of de ontvanger er een positieve of negatieve associatie bij heeft? Doel is om uw verzendverpakking ook herkenbaar te maken en er een positieve associatie aan mee te geven. Dat laatste is van groot belang om de kans op herhaalaankopen te vergroten.

Klantbeleving verbeteren

Consumenten kunnen zich in fysieke winkels tijdens de aankoop laten leiden door de verpakking. In webwinkels heeft de verpakking die functie niet, omdat niet deverzendverpakking maar het product wordt getoond. Toch betekent dat niet dat u vervolgens alles in een bruine envelop of grijze doos kunt versturen. Juist door de verzendverpakking een unieke uitstraling te geven, herkent de klant het pakket meteen.

Bijdrage van verpakking aan het totaalplaatje

Stel dat een klant een product in uw webwinkel heeft besteld, dan is hij zijn positieve klantbeleving kwijt als het pakket in een grauwe grijze doos binnenkomt. Zeker als het een luxe product betreft, daalt de kans op een herhaalaankoop. Ontvangt de klant het pakket in de uitstraling van uw webwinkel en voldoet het daarmee aan de verwachtingen van uw klant, dan is hij eerder geneigd terug te keren.

Een goed uitziende verzendverpakking is dus van essentieel belang voor de beleving van de ontvanger !

Voorbeelden van marketingbijdrage van verzendverpakkingen

Er zijn verschillende voorbeelden van verzendverpakkingen die uw marketing verbeteren, een aantal mogelijkheden:

Vorm
Denk aan een Valentijnscadeau dat u in een hartvormige 
verzenddoos levert. De vorm van de verzendverpakking sluit aan op de wensen van de klant. Het pakket wordt daardoor een cadeautje dat mensen ook kunnen opsturen. Houd wel rekening met flink wat extra kosten, omdat een dergelijke verzendverpakking duurder is om te produceren.
 

Bedrukking
Een 
verzenddoos in de kleuren van uw merk of winkel. Een witte doos komt al anders over dan een bruine of grijze verzendverpakking. Geeft u het pakket een kleur, die aansluit bij uw webwinkel, dan stijgt de positieve associatie. Ook voor deze optie geldt: de productiekosten zijn hoger. Toch kunt u hier nog lage kosten verwachten, omdat u geen specifieke wensen heeft.
 

Motief
Naast de kleur, biedt een envelop of 
verzenddoos de ruimte om te laten bedrukken met een motief of tekst. Met deze optie kunt u het pakket of de envelop naadloos op uw webwinkel of merk laten aansluiten. Voor deze optie moet wel extra betalen, de producent moet deze verzenddozen speciaal voor u maken.
 

Cadeaupapier
Kiest u deze verpakking, dan kunt u alsnog uw producten in een ‘saaie’ envelop of 
verzenddoos versturen, omdat u die nog inpakt met cadeaupapier. Met het cadeaupapier biedt u de klant de kans om het product meteen naar de uiteindelijke ontvanger te sturen.

Wel of geen extra kosten rekenen

Als u ruime marge maakt op een exclusief product, verwacht de klant dat het ook in een luxe verzendverpakking wordt verstuurd. Verkoopt u minder exclusieve producten, dan kunt u de klant zelf laten kiezen voor de verzendverpakking. Kiest hij voor een standaardverpakking, dan rekent u geen extra kosten. Kiest hij voor een cadeauverpakking, dan vraagt u bijvoorbeeld € 1 extra.
Probeer met zo min mogelijk kosten een optimaal resultaat te behalen. Ga daarvoor het gesprek aan met de leverancier van uw 
verzendverpakking. Zoekt u bijvoorbeeld voorafgaand aan het WK-voetbal een bijzondere verzendverpakking, vraag dan naar de mogelijkheden. Blijkt uw producent al voor een andere klant grote oplages oranjeverzenddozen te produceren, dan kunt u wellicht aansluiten in dat productieproces. Dat betekent een aantrekkelijker tarief.